Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2025

η παρέμβαση του ΔΥΤΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ στην εκδήλωση της Νέας Αριστεράς στο Ίλιον

 


Με την απόφαση του ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής / ΕΔΣΝΑ, για το τέλος ταφής άνοιξε χωρίς να το θέλει, τη συζήτηση για την διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική.

Για να ακριβολογούμε αυτή η συζήτηση σε επίπεδο κινημάτων γίνεται εδώ και χρόνια. Τώρα μπήκαν σε αυτή τη συζήτηση έστω και με καθυστέρηση τα θεσμοθετημένα όργανα της αυτοδιοίκησης όπως η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ) και η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Οι δήμαρχοι στράφηκαν κατά της απόφασης του ΕΔΣΝΑ και κατά του Περιφερειάρχη Αττικής κ. Χαρδαλιά γιατί είδαν πως αν υλοποιηθεί η απόφαση, θα τιναχτούν στον αέρα οι προϋπολογισμοί τους.

Ο κ. Χαρδαλιάς κατάλαβε πως θα χρεωθεί αμαρτίες άλλων για να επιβιώσει ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) που δεν είχε έσοδα γιατί δεν εισέπραττε τα τέλη ταφής από τους δήμους.

Προσωπικά δεν είμαι καθόλου σίγουρος αν είναι μόνο αυτός ο λόγος που πάρθηκε αυτή η απόφαση.

Ενδεχομένως να ήθελαν να επαναλάβουν την λαθροχειρία του 2022 όταν εισέπραξαν 34 εκ. για το τέλος ταφής και τα χρησιμοποίησαν για να κλείσουν τρύπες στον προϋπολογισμό του ΕΔΣΝΑ αντί να τα αποδώσουν στον ΕΟΑΝ.

Υπάρχει και το σενάριο της περαιτέρω απαξίωσης του ήδη απαξιωμένου ΕΔΣΝΑ προκειμένου να δοθεί ως λάφυρο στους ιδιώτες.

Ταυτόχρονα ο κ. Χαρδαλιάς είχε να αντιμετωπίσει την μαύρη τρύπα των 200 εκατ. ευρώ στον ΕΔΣΝΑ που κληρονόμησε από τον πρώην Περιφερειάρχη κ.Πατούλη .

Για το πάρτι στον ΕΔΣΝΑ που οδήγησε στην μαύρη τρύπα ο κόσμος βούιζε από το 2020. Ακόμα και η γαλάζια ΠΕΔΑ φώναζε για κατά συρροή σκάνδαλα στον ΕΔΣΝΑ, αλλά αυτοί συνέχιζαν απτόητοι.

Ο κ.Χαρδαλιάς κατάλαβε πως είχε μπλέξει άσχημα με τον ΕΔΣΝΑ και πως θα πλήρωνε αυτός το «μάρμαρο» Πατούλη. Για να προστατευθεί ο ίδιος κάλεσε την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και ορκωτούς λογιστές να βγάλουν τα άπλυτα του Πατούλη στη φόρα.

Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας έβγαλε τον πρώτο λαγό που αφορά την παράνομη κατακράτηση 34 εκ. €, που θα έπρεπε να αποδοθεί στον ΕΟΑΝ για τα τέλη ταφής του 2022.

Τα ωραία ήρθαν με τα πορίσματα των ορκωτών λογιστών που διαπίστωσαν κραυγαλέες περιπτώσεις κακοδιαχείρισης στην Περιφέρεια Αττικής και τον ΕΔΣΝΑ.

Μιλάμε για μαϊμού διαγωνισμούς 300 εκ. €, για υπερβολικά υπερτιμημένες μελέτες με αμφίβολα παραδοτέα, καθώς και 297 απευθείας αναθέσεις για ότι χωρά ο νους του ανθρώπου, συνολικού ύψους 15,9 εκατ. ευρώ. Κανονικό φαγοπότι.

Τα πορίσματα όσο επαρκή και αν είναι, αδυνατούν να προσεγγίσουν το πραγματικό μέγεθος της διαφθοράς.

Για να καταγραφεί το μέγεθος της διαφθοράς στον ΕΔΣΝΑ θα χρειαστούν έρευνες σε βάθος δεκαετιών, οικονομοτεχνικές αξιολογήσεις σε μονάδες όπως το ΕΜΑΚ, ακόμα – ακόμα και αναζήτηση εξαφανισμένου εξοπλισμού. Οι περίφημοι δεινόσαυροι – δεματοποιητές που στοίχισαν 4 δισεκατομμύρια δραχμές και δεν λειτούργησαν ποτέ, βρίσκονται θαμμένοι κάπου στη χωματερή.

Η κυβέρνηση ήξερε καλά τι έχει συμβεί στον ΕΔΣΝΑ την περίοδο 20-23 και για αυτό ξαπέστειλε τον Πατούλη με το περίφημο ζεϊμπέκικο. Ήθελε να μην την πάρουν και αυτή τα σκάγια του σκανδάλου. Ήθελαν να μπαζώσουν το σκάνδαλο.

Και ένα μικρό παιδί καταλαβαίνει πως δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά.

Εμείς σαν ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ζητάμε να υπάρξει ουσιαστική συζήτηση στα δημοτικά συμβούλια και στα κινήματα για την ουσία του ζητήματος που θα πρέπει να περιλαμβάνει 3 θέματα :

1.      την επανεξέταση της σκοπιμότητας όλων των τελών,

2.      τον έλεγχο της διάθεσής τους,

3.      την αποτίμηση των αποτελεσμάτων, περιβαλλοντικών ή μη.

Δεν γίνεται να πληρώνουν οι δήμοι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να ελέγχουν που καταλήγουν και κυρίως να μην γνωρίζουν τι αποτελέσματα έχουν.

Για το μικρότερο περίπτερο, ως και το μεγαλύτερο μονοπώλιο, η αξιολόγηση είναι όρος επιβίωσης. Αξιολογείς για να δεις αν πιάνουν τόπο τα λεφτά σου, ή να δεις πως θα βελτιώσεις την δουλειά σου, ή ακόμα και να κλείσεις την επιχείρηση προτού καταστραφείς.

Στην περίπτωση του ΕΔΣΝΑ η αξιολόγηση είναι απαγορευμένη και σας το λέω μετά λόγου γνώσεως.

Να γίνω πιο συγκεκριμένος. Οι εισφορές των Δήμων στον ΕΔΣΝΑ ανέρχονται σε 93 εκ. €, και αποτελούν το βασικό πόρο του ΕΔΣΝΑ. Μαζί με διάφορες επιχορηγήσεις και κάποια μικρό έσοδα τα συνολικά ετήσια έσοδα φτάνουν τα 107 εκ. €.

Που διατίθεται, όμως, αυτά τα χρήματα;

1.      Τα μισά σχεδόν 43 εκ. €. (σε αντισταθμιστικά στους οχλούμενους δήμους τα 9/10 στο Δήμο Φυλής),

2.      Αμοιβές σε εργολάβους για μελέτες και κατασκευή νέων έργων (κατά κόρο στην εγκατάσταση στη Φυλή) 32 εκ. €.

3.      Κόστος λειτουργίας ΕΔΣΝΑ 32 εκ. €. Αν ψάξει κανείς να δει πως σπαταλιούνται τα 32 εκ. €. θα σοκαριστεί.

Θέλω να κάνω μια ειδική αναφορά στο Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (ΕΜΑΚ) που έχει στοιχίσει έως τώρα 300 εκ. €. (120 κατασκευαστικό κόστος και 12 εκ. €. ετήσιο λειτουργικό κόστος).

Έχει αναρωτηθεί κανείς γιατί δεν έγινε ποτέ οικονομοτεχνική αξιολόγηση για αυτή την κολοσσιαία επένδυση;

Θα σας το πω εγώ γιατί δεν έγινε. Γιατί η μαφία των σκουπιδιών δεν αστειεύεται με κάτι τέτοια και ο νοών νοείτω.

Ζητήσαμε μια οικονομοτεχνική αξιολόγηση να εξετάσουμε απλά πράγματα. Να δούμε πόσα λεφτά ξοδέψαμε, τι ποσοστά ανακύκλωσης πετύχαμε και τι ποσότητες σκουπιδιών οδηγήθηκαν από το ΕΜΑΚ στην χωματερή. Θα πούμε και παρακάτω για το ΕΜΑΚ.

Έχει διαβάσει κανείς τα στατιστικά στοιχεία του προγράμματος χαρτιού, τα στατιστικά στοιχεία των πολύκεντρων ανακύκλωσης, τα στατιστικά στοιχεία του προγράμματος green city. Υπάρχουν όλα τα στοιχεία στο σαιτ του ΕΔΣΝΑ.

Αν δείτε τα ετήσια στατιστικά αυτών των προγραμμάτων δεν θα μπορείτε να πιστέψετε ότι για αυτά τα προγράμματα δαπανήθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Με άλλα λόγια, 75 εκ. €, δηλαδή το 80,6% των εισφορών των δήμων, χρησιμοποιούνται για την διαιώνιση της λειτουργίας της εγκατάστασης στη Φυλή, η οποία αποτελεί την «κορωνίδα» ενός πλήρως αποτυχημένου, συγκεντρωτικού και αντιπεριβαλλοντικού μοντέλου διαχείρισης, που έχει «καταφέρει» να οδηγεί σε ταφή το 92% του συνόλου των αστικών αποβλήτων της Αττικής.

Ειδικά για τα αντισταθμιστικά, έχουμε να πούμε πως ο δήμος Άνω Λιοσίων, από το 1993 έως το 2001, εισέπραξε ως αντισταθμιστικά 51,15 δισεκατομμύρια δραχμές, ενώ από το 2002 έως σήμερα, ο ενιαίος Δήμος Φυλής εισέπραξε το εξωπραγματικό ποσό των 820 εκ. €, χωρίς να διαθέσει ούτε ένα ευρώ για το σκοπό που τα εισέπραξε. Όλα αυτά τα τεράστια ποσά χρησιμοποιούνται για εκμαυλισμό συνειδήσεων και το γνωρίζουν και οι πέτρες αυτό.

Ξέρετε πότε άλλαξε ο νόμος για τα αντισταθμιστικά για να δίνονται ανεξέλεγκτα;

Στις 28/8/19 με τροπολογία σε νόμο που αφορούσε θέματα υποψηφίων οδηγών. Ήταν ο πρώτος νόμος που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας .

Τα λέω αυτά για να καταλάβουμε τι δύναμη έχει το διεφθαρμένο κύκλωμα.

Το διεφθαρμένο κύκλωμα έχει απλώσει τα πλοκάμια του παντού.

Στη δικαιοσύνη, στο Ελεγκτικό συνέδριο, στα μέσα ΜΜΕ και στον τοπικό τύπο.

Ξέρετε πως υπήρχαν εισαγγελείς περιβάλλοντος που ντρεπόταν να μας κοιτάξουν στα μάτια;

Ξέρετε πως κάναμε απίστευτο αγώνα 2.5 χρόνων να πάρουμε τις μελέτες για τα περιβαλλοντικά φορτία του ΧΥΤΑ Φυλής;

Πως υπάρχουν ελεγκτές περιβάλλοντος που τρέμουν για την ίδια τους τη ζωή; Πως εκκρεμεί προσφυγή μας στο ΣτΕ εδώ και 3 χρόνια;

Πως υπάρχουν άτομα που παριστάνουν τους δημοσιογράφους για να δολοφονούν χαρακτήρες αγωνιστών;

Μας ενδιαφέρουν όλα αυτά; Και αν μας ενδιαφέρουν τι κάνουμε;

Ενδιαφέρει την αυτοδιοίκηση πως αξιοποιούνται τα χρήματα των δημοτών και τα πολιτικά κόμματα πως αξιοποιούνται τα χρήματα των πολιτών;

Άραγε, αυτό είναι το μοντέλο που ευαγγελίζονται οι δήμοι και επιθυμούν οι πολίτες της Αττικής; Ασφαλώς όχι!

Όπως και να το δει κανείς, το σημερινό μοντέλο και, πιο συγκεκριμένα, η εγκατάσταση στη Φυλή αποτελούν μια «μαύρη τρύπα», υπεύθυνη για τη διασπάθιση τεράστιων ποσών δημόσιου χρήματος, την καλλιέργεια της διαφθοράς την εδραίωση του περιβαλλοντικού ρατσισμού, σε βάρος εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών της Δυτικής Αθήνας και Αττικής.

Προς επίρρωση των όσων αναφέρω, ας δούμε τα αποτελέσματα της διαχείρισης των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) της Αττικής, για το 2023.

·         Το 98%, περίπου, των ΑΣΑ κατέληξε για επεξεργασία ή διάθεση στη Δυτική Αττική.

·         Το 95,21% πέρασε την πύλη της εγκατάστασης της Φυλής.

·         Τα σύμμεικτα (μη διαχωρισμένα) του πράσινου κάδου αποτελούν το 92,26%.

·         Τα υλικά που προδιαλέχθηκαν είναι μόνο 7,74%.

·         Η πραγματική συνολική ανάκτηση είναι 6,06%.

·         Από τα περιορισμένα σύμμεικτα και τα προδιαλεγμένα, που οδηγήθηκαν για επεξεργασία και περαιτέρω ανάκτηση στο εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης και κομποστοποίησης (ΕΜΑΚ), ανακτήθηκε μόνο το 8,53%, ενώ το 78,2% οδηγήθηκε για ταφή στο ΧΥΤΑ.

·         Συνολικά, οδηγήθηκε για ταφή στο ΧΥΤΑ το 92% του συνόλου των ΑΣΑ της Αττικής.

Και αυτό το χάλι που σας περιέγραψα υπάρχει όταν έχουν ξοδευτεί εκατοντάδες εκατομμύρια για την ανακύκλωση.

Αν δεν είναι αποτυχημένο αυτό το μοντέλο ποιο είναι;

Σε εποχές δύσκολες για ολόκληρη την κοινωνία και τους Δήμους, σπαταλιούνται δυσθεώρητα ποσά, χωρίς κανένα ουσιαστικό αντίκρισμα, για τη συντήρηση ενός παρωχημένου συστήματος διαχείρισης των ΑΣΑ.

Οι μοναδικοί ωφελημένοι είναι οι εργολάβοι που λυμαίνονται τον ΕΔΣΝΑ και οι ημέτεροι, που επωφελούνται από αυτήν την άρρωστη κατάσταση.

Που πάμε..

Ενδεχομένως γνωρίζετε πως ενώ ξοδεύτηκαν τεράστια ποσά για την αναθεώρηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Αττικής από τον Πατούλη, αναθεώρηση δεν έγινε ποτέ και έχουμε ακόμα το ΠΕΣΔΑ του 2016 της κας Δούρου (Περιφερειάρχης πριν από τον κ.Πατούλη). Μόνο τυχαίο δεν είναι αυτό.

Στον ορίζοντα φαίνεται ότι η κυβέρνηση και το λόμπυ των σκουπιδιών -συμπεριλαμβανομένου του ΕΔΣΝΑ – αξιοποιούν το αδιέξοδο που οι ίδιοι δημιούργησαν – με τα αξιοθρήνητα ποσοστά ανάκτησης, με την εξάντληση του ΧΥΤΑ Φυλής και με το υπέρογκο κόστος διαχείρισης – για να επιβάλουν ως σωτήρια λύση την καύση.

Ταυτόχρονα, προσπαθούν να δημιουργήσουν την εντύπωση πως με την καύση, θα μειωθεί το κόστος διαχείρισης των ΑΣΑ. Μόνο που με την καύση, το κόστος κατασκευής και διαχείρισης μιας τέτοιας μονάδας με ΣΔΙΤ θα είναι τόσο ψηλό, που τα σημερινά μεγέθη θα φαντάζουν πενταροδεκάρες.

Με την καύση θα έρθει – σύντομα – η ώρα που τα δημοτικά τέλη θα είναι ακριβότερα από το ηλεκτρικό ρεύμα.

Για να είμαστε, όμως, δίκαιοι δεν πρέπει να αποσιωπήσουμε και κάτι άλλο. Όλα αυτά τα χρόνια, οι Δήμοι της Αττικής βολεύτηκαν με αυτήν την αρρωστημένη κατάσταση στον ΕΔΣΝΑ.

Πλήρωναν τεράστια ποσά για να στέλνουν τα σκουπίδια τους στη Φυλή και αυτοί να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο.

Όμως, δε συνειδητοποιούσαν πως αυτήν τη «διευκόλυνση» θα έρθει η ώρα που θα την πληρώσουν ακριβά. Το συγκεντρωτικό μοντέλο διαχείρισης – είτε με ταφή, είτε με καύση – είναι μη βιώσιμο και περιβαλλοντικά και οικονομικά και κοινωνικά.

Τώρα είναι η ώρα οι Δήμοι της Αττικής να λάβουν σημαντικές αποφάσεις προχωρώντας άμεσα και χωρίς χρονοτριβή στις αναγκαίες δομικές – θεσμικές αλλαγές, από τις οποίες δε θα πρέπει να εξαιρεθεί η επανεξέταση του ρόλου του ΕΔΣΝΑ καθώς και του τρόπου χρηματοδότησής του.

Να προτάξουν, αντί των κερδοσκοπικών, φιλο – εργολαβικών σχεδιασμών της κυβέρνησης και της περιφέρειας Αττικής, την αποκεντρωμένη διαχείριση μικρής κλίμακας, με δημόσιο χαρακτήρα και με έμφαση στην πρόληψη, στην προδιαλογή και στην ανάκτηση υλικών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου