Το
ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ κατέθεσε παρέμβαση στην, κατ’ όνομα, δημόσια διαβούλευση για το
νέο εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ), εξηγώντας στην εισαγωγή της ότι:
«Η
παρούσα διαδικασία αποτελεί παρωδία διαβούλευσης και έχει επιλεγεί συνειδητά
προκειμένου να μην υπάρξει ουσιαστικός διάλογος και κριτική στο σχέδιο του νέου
ΕΣΔΑ. Επιβεβαιώνεται ότι οι κρίσιμες αποφάσεις έχουν, ήδη, ληφθεί, με
αποτέλεσμα η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης να έχει καθαρά προσχηματικό
χαρακτήρα. Παρόλα αυτά, επιλέξαμε να καταθέσουμε αυτήν την παρέμβαση, για να
μην αφήσουμε κανένα περιθώριο σε ισχυρισμούς του τύπου ότι δεν υπήρξε αντίλογος
στις συγκεκριμένες κυβερνητικές επιλογές, εστιάζοντας στη διαχείριση των
αστικών αποβλήτων και -αναγκαστικά- με συνοπτικό τρόπο.»
Η γενική εκτίμηση είναι ότι το σχέδιο του
νέου ΕΣΔΑ συνιστά ακραία συντηρητική στροφή, σε σχέση το υφιστάμενο ΕΣΔΑ, η μη
υλοποίηση των στόχων του οποίου δεν οφείλεται στο περιεχόμενό του, αλλά στην
πολιτική διαχείρισή του από την προηγούμενη και την τωρινή κυβέρνηση, φυσικά.
Η μη υλοποίηση των στόχων του ΕΣΔΑ αξιοποιείται από την
κυβέρνηση της ΝΔ, όχι για να αναδείξει τα πραγματικά αίτια, αλλά για να πλήξει
το περιεχόμενό του, καλλιεργώντας μια ακραία ρεβανσιστική πολιτική, εξόφθαλμα
φιλική και εξυπηρετική στα εργολαβικά συμφέροντα, που λυμαίνονται τον τομέα της
διαχείρισης των αποβλήτων. Ως βασικό επικοινωνιακό εργαλείο χρησιμοποιείται η
υπόσχεση για ουσιαστικό περιορισμό της ταφής, με τέτοιο τρόπο μάλιστα, ώστε να
γίνεται εύπεπτη η αποδοχή παρωχημένων και επικίνδυνων πρακτικών, όπως αυτές της
καύσης.
Η γενική κατεύθυνση του σχεδίου του νέου ΕΣΔΑ, σύμφωνα με τις
εκτιμήσεις του ΔΥΤΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ, αποτυπώνεται στις εξής επιλογές:
1. Υιοθετείται ένα συντηρητικό και
στατικό πλέγμα στόχων, ιδιαίτερα αν πάρουμε υπόψη ότι η υλοποίησή τους
μετατίθεται από το 2020, στο 2030.
2. Οι στόχοι γίνονται ελάχιστα πιο
ελκυστικοί, μόνο με την εφαρμογή σεναρίων ενεργειακής αξιοποίησης - καύσης και
μόνο ως προς το ποσοστό της ταφής.
3. Επανέρχεται δριμύτερος ο
συγκεντρωτισμός, με βαρύνοντα το ρόλο του αρμόδιου υπουργείου και των υπουργείων
που σχετίζονται με τη διαχείριση των οικονομικών πόρων και των επενδύσεων. Οι
τοπικές δράσεις, όσο και όπου θα αναπτύσσονται, θα είναι κάτω από τη «σκέπη»
υπερτοπικών φορέων ή και των ίδιων των εργολάβων, απευθείας.
4. Επιχειρείται η βίαιη και ταχεία
ιδιωτικοποίηση των τμημάτων του τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων που για την
ώρα διαχειρίζονται οι ΟΤΑ και οι διαδημοτικοί φορείς διαχείρισης.
5. Στο καθαρά διαχειριστικό
κομμάτι, η επίτευξη των στόχων του ΕΣΔΑ επιδιώκεται κυρίως μέσω της ανάπτυξης
μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ) και ενός δικτύου μονάδων
ενεργειακής αξιοποίησης (συμπεριλαμβανομένων των τσιμεντοβιομηχανιών), που θα
χρησιμοποιούν υπολείμματα επεξεργασίας αποβλήτων ή/και δευτερογενή καύσιμα. Ειδικότερα,
προβλέπεται να λειτουργήσουν 3-4 μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης για παραγωγή
ηλεκτρικής ενέργειας και η κατασκευή αντίστοιχων
μονάδων, εντός των ίδιων των ΜΕΑ, αν αυτό προκριθεί από τα οικεία ΠΕΣΔΑ ή/και
τους οικείους ΦΟΔΣΑ. Με βάση όλα αυτά, η ενεργειακή αξιοποίηση αποτελεί βασικό
εργαλείο του νέου ΕΣΔΑ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβασης,
το οποίο βρίσκεται αναρτημένο σε αυτή τη διεύθυνση.